
استراتژی نوآوری چیست؟
استراتژی نوآوری برنامهای است که یک شرکت به منظور تشویق پیشرفت در فناوری یا خدمات، و معمولاً با سرمایهگذاری در فعالیتهای تحقیق و توسعه، تهیه میکند. استراتژی نوآوری برای شرکتهایی که میخواهند یک مزیت رقابتی کسب کنند ضروری است. یک استراتژی مؤثر برای نوآوری باید الهام بخش باشد و چیزی منحصر به فرد به محصول یا خدمات در حال توسعه شرکت اضافه کند.
در این کتاب پرفروش انقلابی، کلایتون کریستنسن، متخصص نوآوری استدلال میکند شرکت های جاافتاده میتوانند همه کارها را درست انجام دهند و باز هم رهبری بازار خود را از دست بدهند و یا بدتر، به کلی ناپدید شوند. او در این نه تنها آنچه می گوید را اثبات می کند، بلکه به دیگران یاد میدهد که چگونه از سرنوشتی مشابه جلوگیری کنند.

“چگونه افرادی نوآور برای سازمان خود پیدا کنم؟ و چگونه می توانم خودم نوآورتر باشم؟” اینها مهمترین سوالات برای مدیران ارشدی است که به این موضوع واقف هستند که توانایی نوآوری، راز مخفی موفقیت یک کسب وکار است. شاید به همین دلیل است که بیشتر ما از فعالیتهای کارآفرینان آیندهنگر و نوآوری مثل استیو جابز، جف بزوس، و پیر امیدیار، استقبال میکنیم. این افراد چگونه به ایدههای جدید میرسند؟ در این کتاب، دایر از دانشگاه بریگام؛ گرگرسن از اینسد؛ و کریستینسن از دانشکده بازرگانی هاروارد، نشان می دهند که کارآفرینان نوآور با مدیران معمولی چه تفاوت هایی دارند.

کتاب استراتژی اقیانوس آبی که توسط اساتید جدید دنیای کسب وکار نوشته شده است، همهی آن چیزی که شما در مورد رقابت در بازارهای متلاطم امروزی میدانید را به چالش میکشد. نویسندگان این کتاب یعنی چان کیم و رنه مابورن، بر اساس مطالعهی 150 حرکت استراتژیک در 30 صنعت که در طول 150 سال گذشته اتفاق افتادهاند، استدلال میکنند که موفقیت پایدار مستلزم ایجاد یک “اقیانوس آبی” است

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که ایدهای برای یک محصول جدید و یا خدمت جدید داشته باشید ولی هیچ اقدامی برای عملی کردن آن نکنید چرا که فکر میکنید ریسکش بالاست؟ یا آیا در محل کار خود ایدهای داشتهاید که می تواند فرصت بزرگی برای شرکت شما باشد (شاید درباره تغییر در نحوه توسعه یا توزیع یک محصول، ارائه خدمات به مشتری، یا استخدام و آموزش کارمندان) اما نمیدانید قدم بعدی را چگونه بردارید؟ نویسندگان کتاب روش نوآوران مجموعه ای از ابزارهایی را ارائه میدهند که ایده آنها را از تولید ناب، تفکر طراحی و توسعه چابک نرم افزار گرفتهاند و به شما کمک میکنند ایدههای جدید خود را به بازار عرضه کنید.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که ایدهای برای یک محصول جدید و یا خدمت جدید داشته باشید ولی هیچ اقدامی برای عملی کردن آن نکنید چرا که فکر میکنید ریسکش بالاست؟ یا آیا در محل کار خود ایدهای داشتهاید که می تواند فرصت بزرگی برای شرکت شما باشد (شاید درباره تغییر در نحوه توسعه یا توزیع یک محصول، ارائه خدمات به مشتری، یا استخدام و آموزش کارمندان) اما نمیدانید قدم بعدی را چگونه بردارید؟ نویسندگان کتاب روش نوآوران مجموعه ای از ابزارهایی را ارائه میدهند که ایده آنها را از تولید ناب، تفکر طراحی و توسعه چابک نرم افزار گرفتهاند و به شما کمک میکنند ایدههای جدید خود را به بازار عرضه کنید.

این کتاب به کسانی که قبلاً کتاب معمای نوآوران را خواندهاند و به دیگر افراد کمک میکند که هم اکنون بتوانند کسبوکار خود را متحول کنند. کلایتون کریستنسن و مایکل رینور در کتاب راهحل نوآوران ایده دگرگونسازی را گسترش میدهند و توضیح میدهند که چگونه شرکتها میتوانند و باید خودشان دگرگونساز شوند. این اثر کلاسیک نشان می دهد که ایدهی دگرگونسازی همچنان در محیط به شدت پویای کسبوکار امروز حضور دارد.

نوآوری معکوس ایدهای جدید در کسبوکار است که همه درباره آن صحبت می کنند. چرا؟ زیرا این ایده طرح اولیهای را ارائه میکند که رشد در بازارهای نوظهور و وارد کردن نوآوریهای کم هزینه و با تأثیر بالا به بازارهای بالغ بسیار مناسب است. نوآوری دیگر حوزهای منحصر به فرد در دست نخبگان دره سیلیکون نیست. نوآوری معکوس چشم شما را به این واقعیت باز میکند که پویایی نوآوری جهانی در حال تغییر است و اگر میخواهید شرکت شما زنده بماند و دوام بیاورد بهتر است به این موضوعات توجه کنید.
